NS Ketelwagen  N.G.&.S.F. Delft.

Serie NS 510401-'415 voor spiritus.

 

Met behulp van een OSM ketelwagen bouwpakket is de NS Ketelwagen van de Nederlandse Gist & Spiritus Fabrieken te Delft ook prima te bouwen. Als basis gebruiken we de OSM wagen en de belettering is geleverd door MK. De wagen wijkt wel af van de standaard OSM uitvoering maar dat maakt het juist aantrekkelijk om dit model te bouwen. Zo is op deze wagen geen remmershuis aanwezig maar een rembordes. De wagen welke hier als voorbeeld genomen is, is ingebruik bij de Stoomtrein Goes-Borssele en fraai gerestaureerd. Deze wagens zijn in 1921 gebouwd. De wagens waren wit met alleen opschriften op de borden. De serie NS 510401-'415 voor spiritus. In 2004 is de SGB twee wagens uit deze serie geschonken waarvan er nu 1 is gerestaureerd.

Aanzicht van rembordes.

Hier is het rembordes duidelijk te zien en de profielen waar de lantaarnijzers op gemonteerd zijn wijken duidelijk af van de OSM wagen. Ook het laadbordes is anders en de ladder naar dit bordes toe wijkt af van de OSM ladder. Door de afwijkende vorm zal dit zelf gemaakt moeten worden van messing of gebruik maken van een in de handel verkrijgbare ladder welke dan in de juiste vorm gebogen moet worden.

 

 

Detail rembordes.

Het rembordes zonder remmershuis.

 

 

 

 

 

 

 

 

Belettering grote bord.

De wagen waren voorzien van belettering op de borden en stelbalken. De ketel was geheel wit zonder enige tekst.

 

 

 

 

 

 

De aftap aansluiting.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bufferbalk met buffers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detail aftap aansluiting.

De aftappijp met afsluiter wijkt ook enigszins af van de OSM aftappijp.

 

 

 

 

 

 

 

Detail aspot en draagveer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detail rem mechaniek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complete wagen.

Duidelijk is hier de gebogen ladder te zien naar het vulbordes. De reling is aan beide zijde eenvoudig twee staanders met een dwars profiel. Het beste is om deze onderdelen nieuw te maken want de grove OSM bordes reling wijkt hier behoorlijk van af. Dit kan voor een rechtgeaarde modelbouwer geen onoverkomelijk probleem zijn. Met wat messing profiel kom je een heel eind.

 

 

(Wordt vervolgd.)

 
  • Schaal 1:45
  • Bouwpakket: Als basis een OSM ketelwagen
  • Materiaal: Kunststof
  • Gewicht: nnb
  • Model wordt gebouwd door: CdJ
  • Historische informatie bron: MK catalogus 2012.
  • Foto's van het prototype gemaakt bij Stoomtrein Goes-Borselle © CdJ
  • Informatie op maandag 20 augustus 2012 door CdJ bijgewerkt.