G.W.R Fruit Van Dia Y2 1889 - BR. |
|
Historische informatie prototype. De eerste geventileerde wagons speciaal gebouwd voor het vervoer van fruit verschenen in 1889. In 1900 waren er al 100 wagens gebouwd van dit type. De wagens hadden een draagvermogen van 6 ton. Voorzien van een laag dak waarin een grote olielamp was gemonteerd. In de kopse- en zijkanten waren ventilatie sleuven aanwezig. De bovenbouw was voorzien van platte stalen versterking strippen welke diagonaal van boven naar beneden gemonteerd waren. De wielen waren van het type Manshell welke ook bij rijtuigen werden toegepast. Ook waren de wagens voorzien van rijtuigbuffers en de beremming werd uitgevoerd met Armstrong vacuüm rem systeem. De Clasp remschoenen en de met een hendel te bedienen handrem maakte het remsysteem kompleet. Vanaf oktober 1909 werd een begin gemaakt om de handrem om te bouwen naar het type Dean Churchward. De bediening hiervan was aan de rechterzijde voorzien. Het ombouwproces duurde een aantal jaren. In 1927 was deze ombouw geheel voltooid. Al de wagens werden voorzien van stoom verwarming in de jaren 1911-12. Van origine waren de wagens genummerd en geschilderd zoals bij de goederenwagen series. In 1913 werden deze wagens vernummerd en opnieuw geschilderd in de bruine kleurstelling om toegevoegd te worden aan de bruine passagier wagons. De dan nieuwe aangebrachte belettering wordt in een oker gele kleur uitgevoerd. De combinatie van de bruine kleur en gele letters gaf aan dat dit bijzondere wagons waren en ze meegevoerd konden worden met passagierstreinen. Aan het eind van de jaren dertig waren bij de meeste wagens de olielampen verwijderd. Eind 1936 en begin 1937 kregen de wagens het kenmerk "Passenger Fruit". In begin 1938 werden zij gemerkt als "XP" maar deze codering was verwijderd in 1946. Veel wagens werden gekenmerkt met verschillende retour locaties zoals bijv. "Return to Plymouth". Gebruikte locaties waren Plymouth, Weymouth, Yatton, Worcester and Old Oak Common. De meeste wagens werden gesloopt in de jaren 50. Een klein aantal werden omgebouwd als pakwagens. Voorbeelden 2320 werd 150007, 2348 werd 150003 en de 2354 werd 150034. Lots & Running Numbers os 490 (part) 47901 - 50, os 513: 47819 - 900, os 638: 47871 - 90, 35: 47851 - 70, 230: 47829 - 48, 266: 59801 -20 Dual Fitted Vans 86: 47849 - 50, 260: 47819 - 28, 311: 59821 - 30 Brown Vehicles 2289 - 2400
Tekening van de 10T Goods Brake Van. Op deze tekening is de constructie van deze Fruit Van goed te zien. Het is een korte wagen voorzien van olieverlichting en een vacuüm Armstrong remsysteem. De tekening laat de bruine uitvoering met gele letters zien. Periode na 1913. Tekening WEP-Models.
Belettering 1890 -1913. De belettering van het model wordt volgens het naastliggende schema uitgevoerd. Tekening WEP-Models.
De bouw het model: Het kleine model is toch een complex model om te bouwen. Een A4 etsplaat bevat alle geëtste onderdelen om van deze wagen een prachtig model te maken. We gaan aan de slag en de bouw is hieronder de komende tijd te volgen. Vooral het remsysteem is wat ingewikkeld zeker omdat het in het kleine frame gemonteerd moet worden.
Zijwanden in aanbouw. De bouw van de wagen is begonnen de zijwanden bestaan uit twee symmetrische delen die in het midden met elkaar worden verbonden. Dit wordt gedaan op een plaatsen waar later de deuren overheen komen dus onzichtbaar.
Nadat alle klinknagels geperst zijn kunnen de staanders gemonteerd worden. Deze staanders passen precies in de sleuven tussen de geperste klinknagels. Het monteren is eenvoudig aan de binnenkant gewoon de montage lipjes een slag draaien dit is voldoende om de staanders strak en recht te houden. Na solderen is niet nodig zou indien het niet correct uitgevoerd wordt alleen maar tot vervorming leiden. Tot nu toe past alles prima en is het weer een fijn bouwpakket van WEP Models om te bouwen.
Onderdelen deur. Om de deuren structuur tegeven bestaan deze uit drie onderdelen waarvan de buitenste voorzien is van klinknagels aan de bovenzijde en waar de scharnieren zitten. De sluitingen zijn aparte onderdelen.
Complete deur. Samenstelling van de drie geëtste onderdelen. Het sluitwerk moet nog worden gemonteerd. Bestaat uit een messing stangetje en wat etswerk.
Samenstelling bovenbouw. De twee symmetrische bovenbouw delen worden in net midden samen gesoldeerd waar bij de samengestelde deuren voor de nodige stevigheid zorgen.
Frame samenstelling. Het frame bestaat uit een complete etsplaat die gezet moet worden. De stelbalken zijn aparte messing etsdelen die ook gezet moeten worden nadat de klinknagels er in geperst zijn.
Veerbladen en W- ijzers. De W - ijzers zijn onderdeel van de etsplaat. De veren pakketten bestaan per stuk uit 4 geëtste onderdelen die tezamen moeten worden gesoldeerd om. De veerpakketten zijn heel slank. De bevestigingspennen zijn van 0.5mm messingdraad welke in de gaatjes is gesoldeerd.
Wagon begint vorm te krijgen. Alvast even op een stuk rails gezet. De bovenbouw is samengesteld en gesoldeerd. Gelijktijdig is de bovenbouw op het frame gesoldeerd. Het dak gaan we afneembaar maken handig bij het spuiten en verder afmonteren. Het gietstuk voor de olie lamp moet nog bewerkt worden evenals de ring waar de olielamp mee op het dak staat. De kleine ventilatie gaatjes gaan we uitboren om meer diepte en reliëf te krijgen in de olie lamp. Wit metalen onderdelen zijn allemaal gesoldeerd. Lijmen is eenvoudiger maar solderen is de kunst en zit toch steviger.
Onderstel compleet. Besloten is om het onderstel kompleet te detailleren. Het vacuüm remsysteem met alle stangen en verbindingen. De remcilinder is gemodificeerd wat de bijgeleverde witmetalen was wat simpel. De cilinder wel gebruikt maar het stangen werk weggeslepen en vervangen door messing. Gelijktijdig de bevestiging verbeterd door ipv van solderen een handiger montage met een M 2.00 boutje. De montage bus onder de remcilinder vervangen door een zelfgedraaide bus met kraag welke er een stuk beter uitziet en makkelijker te monteren is.
Stoom en remleidingen. Niet in het bouwpakket maar zelfgemaakt en aangebracht de doorgaande stoomleiding en de remleiding die ook doorgaand is maar een aftakking heeft naar de vacuüm remcilinder. Leuk om te doen en het is meer het weten dat de leidingen er lopen dan dat je ze ziet. Maar goed het gevoel wil ook wat en dit soort details geven de wagen toch meer body dan een kaal onderstel. Zo is zo'n kleine wagen toch nog bewerkelijk geworden. Om er voor te zorgen dat de wielen met de assen uitneembaar blijven is er wat puzzelwerk verricht om een aantal verbindingen van het remwerk met kleine 14BA schroefjes en moertjes te verbinden. Met 3 van deze losneembare verbindingen was het probleem op gelost. Voor de duidelijkheid 14BA zit tussen M0.9 en M1.0 in. Voor het aanbrengen van de kleine te solderen onderdelen is mijn zelfgebouwde weerstandsoldeer apparaat een uitstekende hulp in de werkplaats. Kosten nihil toegevoegde waarde onbetaalbaar. Alle delen zijn nu klaar we kunnen gaan spuiten en de belettering aanbrengen.
Onderzijde wagon. Aan de onderzijde zijn zoveel mogelijk details aangebracht. Extra bijgemaakt zijn de vangbeugels om het remwerk en de vacuüm en stoomleidingen. Duidelijk is de compensatie van de linker as te zien.
Wagon compleet. Gespoten in de grijze kleur en beletterd volgens de 1900 - 1910 uitvoering. De Fruit Van Dia Y2 is nu geheel afgemaakt en kan in gezet worden op de Minehead spoorweg.
Dit was weer een leuk bouwproject en is nu afgerond.
|
|
|