Aanpassingen aan KISS DRG BR 95 037 door Cor de Jong.

schaal 1:32

 

Aanpassingen aan de KISS Deutsche Reichsbahn BR 95 037.

KISS Modellbahnen heeft een heel mooie DRG BR 95 gebouwd, compacte zware tenderlocomotief  is goed bruikbaar op de kleine 1:32 modelbaan.

Toch zijn er helaas een aantal details niet correct of niet aangebracht.

a. Horizontale stoomfluit.

b."Luftsaugeventil".

c. Verbindingsleiding tussen twee onderdelen.

d. Wasluik bovenop de vuurkist.

 

 

 Stoomfluit.

Een aantal machines in het DRG tijdperk waren voorzien van een horizontale aangebrachte stoomfluit. Op het KISS model was deze niet aanwezig. Na wat speurwerk door Arnold kwam er een tekening boven water hoe deze horizontale stoomfluit er uit zag en waar deze geplaatst was. In de handel was er geen messing model te verkrijgen zelf maken was de oplossing.

Tekening met horizontale fluit.

Op deze uitsnede van de keteltekening is de horizontale stoomfluit goed te zien en redelijk nauwkeurig te bepalen waar deze gemonteerd was en wat de afmetingen waren.

 

 

 

 

 

Stoom fluit constructie.

De fluit is gedraaid op de draaibank en verder met verschillende onderdelen samengesteld. Ook het kraantje om de fluit af te sluiten ontbreekt niet.

 

 

 

 

 

Horizontale aansluiting.

Om de fluit op de ketel te laten aan sluiten is een haakse verbinding nodig. Deze samengesteld uit messing delen.

 

 

 

 

 

 

Compleet geassembleerde fluit.

Alle onderdelen samen vormen de horizontale fluit welke op de vuurkist wordt gemonteerd.

 

 

 

 

 

 

Bovenaanzicht.

Fluit op de vuurkist gemonteerd en de stangen voor de bediening toegevoegd.

 

 

 

 

 

 

 

Ook het "Luftsaugeventil" was niet in de handel te verkrijgen als messing  gietdeel ook hier weer zelf aan de slag om het onderdeeltje te maken.

"Luftsaugeventil"

Op de "Dampfsammelkasten" was een "Luftsaugeventil"aangebracht. De tekening geeft genoeg maten weer om het onderdeel te maken.

 

 

 

 

 

 

"Luftsaugeventil" 1:32.

Met wat draaiwerk en boorwerk is het gelukt om het kleine onderdeel te maken. Het deel wat in de ketel zit was niet nodig het is niet zichtbaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Luftsaugevetil" op de ketel.

Het kleine onderdeeltje heeft zijn plaats tussen de schoorsteen en de stoomdom.

 

 

 

 

 

 

 

"Waschluke" voor bovenop de vuurkist.

Boven op de vuurkist ontbreekt een wasluik. Bij Spur1-Werkstatt een messing wasluik kunnen kopen. Deze gaan we monteren op de vuurkist. Een precies klusje. Er moet een gat van rond 7.00 mm geboord worden in de vuurkist. Hierna kan het wasluik gemonteerd worden.

 

 

 

Bepalen middelpunt.

Om het gat voor het wasluik te kunnen frezen moet eerst vande CNC machine het nulpunt worden in gesteld. Dit is gedaan met een centreer stift. Hierna is de frees van 1.0 geplaatst het Z punt of 0.0 gesteld en stap per 0.25 mm het gat gefreesd. Bij de laatste 0.25mm met eenpincet het middendeel vast gehouden zodat het niet in de ketel valt. Het is een precies klusje.

 

 

Wasluik in de op de vuurkist.

Na de freesbewerking past het messing wasluik netjes in de vuurkist. Nu nog afwerken.

 

 

 

 

 


Extra stoomleiding.

Voor de stoom aanvoer van de lichtmachine was geen leiding aanwezig. waarschijnlijk vergeten door KISS. Deze leiding aangebracht van 1.3 mm messingdraad.

 

 

 

 

 

Hierbij is dit project afgerond.  

 
  • Schaal: 1:32
  • Registratie nummer:DRG BR 95 037
  • Leverancier: KISS Modellbahnen
  • Standaard: Finescale 32
  • Spoorwijdte: 45mm
  • Materiaal: messing en edelmetaal.
  • Wielen: Finescale
  • Horizontale stoomfluit: Eigenbouw CdJ
  • "Luftsaugeventil": Eigenbouw CdJ
  • "Waschluke"  messing Spur1-Werkstatt.
  • "Dampfleitung" 1.3mm messing draad.
  • Model is aangepast door door CdJ
  • Foto's © Cor de Jong
  • Project afgrond op: 20190801
  • Tekeningen: Bron Spur1 forum.
  • Informatie op donderdag 01 augustus 2019 door CdJ bijgewerkt.