NS ex. HSM 4 assige Rongenwagens.
|
|
Stukje historie van deze wagens. Deze 20 tons rongenwagens bestonden uit een serie van 50 stuks, gebouwd door de HSM in 1892 en 1897. Ze kregen de nummers 60001-60050. De eerste vijf exemplaren werden door de HSM al in 1894 verbouwd tot gesloten vierassige goederenwagens. De overgebleven wagens werden bij NS HTRG 88716-88775.De wagen bestond uit twee ijzeren I-profielen met daartussen dunne ijzeren profielen en op de koppen een U profiel. Aan de U profielen waren steunen voor de afneembare rongen gemonteerd. Het wagendek was van hout met verhoogde balken om laden en lossen te vergemakkelijken. Voor voldoende stijfheid werd onder de wagen spanwerk aangebracht, te verstellen door de middelste steun in- of uit te draaien. De draaistellen waren volledig geklonken en van de standaard HSM goederenwagen aspotten voorzien. De wagens deden dienst tot in de jaren vijftig. Het model is klaar, van belettering voorzien en vervuild.
Gekozen is voor de uitvoering van de belettering zoals deze was in de jaren twintig. De wagen is vervuild met het weatherings setje van Tamiya. Ik heb alleen maar wat lichte roest aangebracht.
De kleine kettinkjes voorkomen het verlies van de rongen.
De kleine kettinkjes zijn van het merk Aeronaut Ankerkette 0,3 mm artnr: 5627/03 Ik heb ze aan twee zijden gelijmd zodanig dat ze netjes in een boog hangen. Dit is wel een priegelwerk maar geeft nu net het beetje extra aan deze wagen. Het is denk ik makkelijker om het kettinkje meteen aan de rong te solderen i.p.v later te lijmen. Ga ik doen bij de volgende 2 nog te bouwen wagens.
Bufferbalk koppeling en buffers.
De
buffers zijn met Carr's metalblack for steel C1064 gezwart, wagon is gespoten met
Tamiya mat zwart XF 1. De ringetjes aan de rongen en zijkanten zijn gemaakt van
0.4 gegalvaniseerd ijzerdraad dit is redelijk eenvoudig te buigen en de
ringetjes zijn netjes dicht te buigen na montage. Er moeten totaal 54 ringetjes
gemaakt worden en gemonteerd. Dit is een super geduld werkje maar loont de
moeite. De ringetjes zijn ook gezwart in Carr's metalblack for steel C1064. Dit
is een chemisch goedje dus
Zijkant van de wagen. Hier de ringetje aan de zijkant. De rongen zijn in de gaten gelijmd, de kettinkjes die de rongen verlies vrij maken worden ook nog gemonteerd. In de rongen is aan de bovenkant het gaatje weer doorgeboord wat dicht loopt bij het solderen. Even opruimen met een boortje van 0,5 mm is voldoende. De ringetjes zijn van 0,4 mm dus dat past precies.
Hier het draaistel onder de wagen gemonteerd. Door dat we in Scale 7 bouwen zien de verhoudingen er goed uit. De spoorwijdte is bij Scale 7 overigens 33 mm. Doordat de wagen door MK op de schaal 1:43,5 ontworpen is passen de wielen toch precies in het frame. Alle ringetjes aan de rongen en zijkant van de bovenbouw zijn goed te zien.
Alvast een lading bomen. Rongen wagens zijn vaak te zien met bomen als lading. Gewoon een paar takken uit het bos, met een viltstift iets van een code op de kopse kanten en het ziet er weer goed uit. Voor deze wagen zijn natuurlijk vele lading varianten te bedenken.
Draaistel met Scale 7 wielen. Hier een draaistel compleet. De aspotten kunnen verticaal bewegen in het frame. De beugels die er voor zorgen dat de aspotten niet uit het frame vallen zijn bevestigd met M1 x 3 schroefjes. De gaatjes in het frame zijn getapt met M1 en de gaatjes in de beugeltjes opgeboord tot 1 mm. De Scale 7 wielen passen precies tussen de frame platen. In de aspotten zijn de gaten opgeboord tot 3mm. Een stukje buismateriaal van 3 x 2 wordt opgeboord inwendig 2,1mm. Hierna worden ringetjes gestoken op de draaibank van 1mm. In elke aspot komt een ringetje wat fungeert als lager en er voorzorgt dat de assen netjes draaien in de aspotten. Boven op de dwarsbalk zijn 2 messing ringen gesoldeerd welke fungeren als stabilisatie voor de bovenbouw. Aan de bovenbouw zit op de plaats van het draaipunt een messing bus met in getapt M3 draad. Het draaistel kan zo met een schroefje M3 x 5 gemonteerd worden.
Aspot detail. Hier een detail foto van de aspot met de beugel. De schroefjes moeten nog even worden zwart gemaakt maar voor de duidelijkheid nog even blank gelaten. De wielen zijn geprofileerd volgens de Scale 7 norm. Dit is een secuur werkje maar de moeite waard. Dit werk is uitgevoerd op de draaibank waarbij een profielbeitel gebruikt is. De aspotten kunnen netjes in het frame vertikaal bewegen.
Draaistel onder de bak. Draaistel onder de bak geplaatst. Buffers zijn gezwart met Carr's metalblack for steel. Op de achterkant van de de buffersteel is M1,4 draad gesneden zodat met een moertje van M1,4 de buffer tegen uitvallen vergrendeld kan worden. Dit is beter dan de buffer aan het einde om te buigen. Ook kun je met het moertje de slag van de buffers gelijkstellen dit is wel zo netjes.
Bouw van de basis. Deze wagons worden gebouwd uit bouwpakketten geleverd door MK Modelbouwstudio's. Het bouwpakket bestaat geheel uit messing etswerk. De wagen is ontworpen om te rijden op Fine Scale rails. De kit is op de schaal 1: 43,5. De kit is vrij eenvoudig te monteren. De eerste stappen zijn genomen zonder de bouwbeschrijving te raadplegen. De constructie wijst voor een groot deel zich zelf zeker als je bekend bent met de manier van hoe MK zijn kits ontwerpt. Hier is de bovenbouw al compleet in elkaar gesoldeerd. Het solderen moet met beleid worden gedaan om te voorkomen dat het geheel krom trekt. Het is gelukt om het geheel vlak te houden. De messing laag welke tussen de langs dragers moet komen heb ik ook gesoldeerd op de manier waarbij je de voorvertinde laag op de laag daaronder "zweet". De volgorde is belangrijk ik ben bij de bufferbalk begonnen en heb de rongen houders gebruikt voor de positionering. Let op vertin niet de hele laag anders lopen de gaatjes vol waar in de rongen houders en later de ringogen moeten komen. Ook de balken op de wagonvloer heb ik op deze manier aangebracht. Bij deze balkjes is de volgorde van solderen belangrijk om te voorkomen dat bij afkoelen de zaak krimpt en de vloer hol of bol trekt. Voor al deze soldeerverbindingen gebruik ik Carr's 146 grd soldeer. Voldoende vloeimiddel en rustig de tijd nemen om de zaak op te warmen een 60 Watt soldeerbout werk prima. Het solderen van de langs dragers is met een klein vlammetje gedaan.
Wagenvloer. Hier staat de complete wagenvloer op gebokt en zo vlak als een spiegel.
Draaistel frame. Hier het begin van een draaistel, hierbij ook wat vouwwerk en uiteraard soldeerwerk. De naar binnen te vouwen lipjes zijn me niet duidelijk waarvoor deze dienen. Ik laat ze weg want ik heb de ruimte nodig om de Scale 7 wielen te plaatsen. Ook hier weer het op de draaistel zijden aangebrachte 2e laag met klinknagels. De "zweettechniek" is ook hier weer toegepast.
Aspotten. De plaatjes die naar binnen moeten worden omgevouwen heb ik verwijderd. De geleiding voor de aspotten heb ik gemaakt van de onbestemde stripjes waarvan er 8 op de etsplaat aanwezig zijn. Nu zit de as pot goed opgesloten in het frame en kan daarbij ook nog op en neer bewegen. De achterkant van de aspot is ingekort. We hebben alle aspotten aan de achterkant vlak gefreesd. Er moeten nog lagerbusjes in de aspotten worden geplaatst want het gat is aan de ruime kant.
Hier is de aspot in het frame geschoven. Mijn materieel wordt uitgevoerd met de S7 wielen standaard en daarom is alle ruimte nodig om de wielen tussen de frames te passen. Dit gaat goed.
Veren pakket. Het aanzicht van het veren pakket en de HSM messing aspot. Messing aspotten is een optie waarvan ik gebruik heb gemaakt. Aan de linkerkant van de klinknagel strip moet een klein stukje worden verwijderd anders komt het veren pakket op de laatste klinknagel te liggen. Ik weet niet of dat zo bedoeld is maar een andere oplossing zie ik niet.
Details langsdrager. .Aan de linkerkant en de rechterkant van de langsdrager heb ik de stukjes messing met de 5 klinknagels gemonteerd. In de bouwbeschrijving is dit niet aangegeven maar op de foto van de wagon is dit toch wel te zien.
Afwerking. Draaistel voorzien van de veer pakketten en gezandstraald.
|
|
|