GWR 'Tadpole'Fish Wagon Dia S5  Circa 1892 -1920's

 

Historie.

Onder productie serie (Lot) No 0sl 420 zijn in  1887 - 1888 deze 6 tons met 6 wielen uitgevoerde wagons gebouwd. Als 4 plank open vis wagons waren ze als nieuwe breedspoor "convertibles" gebouwd met de registratie nummer reeks  111723 - 111208. Ze werden omgebouwd naar normaalspoor in 1892 en omgenummerd naar 42764 - 42799. Sommige van de wagons werden zwaarder uitgevoerd om tot een 8 tons laadvermogen te komen . De veren werden zwaarder. De wagons kregen als tekening nummer Diagram S4. Circa 1913 werden de wagons hernummerd in de "Brown" series met als nummerreeks 2009 - 2044. In de periode 1925 - 26 werden ze buitendienst gesteld. De wagons waren uitgevoerd met OK olie aspotten., Armstrong vacuum cylinder, 6 voet bladveren en buitenliggende remcompensatie mechaniek. De remblokken werkten boven het middelpunt van de buitenste wielen. De midden as was niet voorzien van remsysteem. De langsdragers waren van het type 9"x 3" "Bulb section". Wielen uitgevoerd als 3' 7"Manshell rijtuigwielen.

Het bouwpakket.

Het bouwpakket om deze wagon in messing te kunnen bouwen is geleverd door WEP Models.

Tekening van het voorbeeld.

Tekening van de wagon bijgevoegd bij het bouwpakket van WEP Models. Kleurstelling en belettering in de 1898-1913 uitvoering.

Tekening WEP Models

 

Tekening van het voorbeeld .

Tekening van de wagon bijgevoegd bij het bouwpakket van WEP Models. Kleurstelling en belettering na 1913.

Tekening WEP Models

Het model wordt gebouwd in de uitvoering tot 1904. De kleur was toen grijs met witte letters. Later na 1913 werden de wagons bruin "Lake" met okergele belettering. Ze waren van af die tijd dan ook in gedeeld bij de "Brown Vehicles".

Foto van origineel.

Foto van het voorbeeld. Alleen de belettering is van een later tijdstip en de wagon is bruin met gele letters. Duidelijk bij de buitenste wielen is het buitenliggende remmechaniek te zien. Dat maakt deze wagen bijzonder. Deze wagons konden achter een personentrein worden gekoppeld vandaar dat ze voorzien zijn van een vacuüm reminrichting en Manshell rijtuigwielen.

Etswerk van WEP Models.

Het etswerk is zoals ik gewend ben van WEP Models keurig verzorgd. Alle onderdelen zijn duidelijk aangegeven en terug te vinden in het bijgeleverde tekeningen pakket.

 

 

 

 

 

Gietdelen.

De gietdelen zijn van witmetaal. Een aantal vervang ik door messing gietdelen.

 

 

 

 

 

 

Messing aspotten.

De witmetalen aspotten worden niet gebruikt er is gekozen voor messing GWR aspotten van CPL.

 

 

 

 

 

 

Montage bovenbouw.

De bovenbouw is dubbelwandig dit om een realistische wanddikte te krijgen. Alles pas prima wel nauwkeurig de delen omzetten en solderen. Niet vergeten de klinknagels van de binnenwand te persen. Dit zijn er heel wat maar met het juiste gereedschap een leuk en ontspannend klusje.

 

 

 

Vering en ophanging.

De wagon is voorzien van lange bladveren. Deze worden samengesteld uit messing etsdelen. De ophanging is te eenvoudig uitgevoerd de basis is er maar er ontbreken een aantal details. NU die ga ik zelf dan maar maken en toevoegen.

 

 

 

Aanzicht bovenbouw.

De bovenbouw heeft zes valdeuren die voorzien zin van lange scharnieren. Ook hier weer alle klinknagels persen en per deur 4 strippen monteren. De middelste strippen zijn aan de onderkant voorzien van scharnierpennen zelf maken van 0.7mm messingdraad.

 

 

 

Wagon begint vorm te krijgen.

De 3 assige wagon "Tadpole" begint nu zijn vorm te krijgen. De veerophanging en aspotten zijn van CPL en een stuk beter dan wat er in het bouwpakket zit. Deze fraaie wagon verdient om wat extra details aan te brengen.

 

 

 

 

Details van de ophanging.

De veer ophanging is interessant met de specifieke hangijzers met nastel moeren. Het remwerk is nog niet gereed en bevind zich aan de buitenkant van het frame. Dit is specifiek voor deze wagon.  De scale seven Manshell wielen geven een fraaie fijnheid aan wagon.

 

 

 

Remsysteem.

Deze wagon heeft een speciaal remsysteem op de buitenste wielen. Om de mechaniek aan te sturen is zijn er wat trekstangen nodig om de beweging van de vacuüm remcilinder over te brengen naar de remsystemen. Zoveel mogelijk is nagebouwd om het geheel compleet te krijgen. 

 

 

 

Vacuüm remcilinder.

Hier is de vacuüm remcilinder goed te zien en ook de buitenliggende remmechaniek welke deze wagon bijzonder maakt.

 

 

 

 

 

Kopse kant.

De wagon is voorzien van een doorgaande stoomleiding en de leiding voor het vacuümremsysteem.

 

 

 

 

 

 

Complete wagon.

De wagon is hier compleet alleen de belettering moet nog worden aangebracht. De belettering wordt uitgevoerd in de 1900 - 1910 stijl. Witte letters en de oude G.W.R benaming.

 

 

 

 

Belettering compleet.

De belettering is aangebracht in de pre- 1913 stijl. Als extra detail de kleine kettinkjes aan de sluitingen van de deuren. Deze kettinkjes zijn super klein montage is gelukt met een vergrootglas. Locatie van de belettering over genomen van een foto.

 

 

 

Wagon is nu compleet af ook dit was weer een leuk project om te doen en de extra details te maken en aan te brengen. Ze kan dienst gaan doen op de Minehead spoorweg.

CdeJong.

 
  • Schaal: 1:43½
  • Standaard: Scale Seven
  • Spoorwijdte: 33mm
  • Periode 1892 - 1910
  • Registratie nummer: 42773
  • Bouwpakket: WEP Models CM37
  • Materiaal: messing, witmetaal
  • Buffers: GWR coachbuffers van CPL
  • Wielen: Slater's Plasticard 3' 7" Manshell Coach Ref: 7124GS
  • Schroefkoppelingen: Nikkelsilveren uitvoering van CPL
  • Vacuümkoppelingen: Laurie Griffin nr. 37-6 messing uitvoering.
  • Stoomkoppelingen: Laurie Griffin nr. 37-9 messing uitvoering
  • Gewicht: 230 Gram
  • Beoordeling bouwpakket: 8,5
  • Model is gebouwd door CdJ
  • Project afgerond op 01 Maart 2015
  • Bron historische beschrijving: Informatie geleverd bij het bouwpakket.
  • Bron tekening: Informatie geleverd bij het bouwpakket van WEP Models.
  • Bron prototype foto: GWR Goods Wagons by A.G. Atkins * W. Beard * R. Tourret
  • Informatie op woensdag 06 mei 2015 door CdJ bijgewerkt.