GWR 4-2-2 Dean Single "Achilles" Class 3031

 

Beschrijving van het bouwproject.

GWR 4-2-2 Dean Single 'Achilles' Class 3031

Hier alvast wat voorbeeld foto's en informatie over het prototype.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Introductie en geschiedenis.

Locnummers 3001 – 3080

Bouwjaren:      1891    (3021 – 3030, productiegroep nr. 86)

1892        (3001 – 3020, productiegroep nr. 84)

1894    (3031 – 3040, productiegroep nr. 94)

1894/5 (3041 - 3060, productiegroep nr. 95)

1897/9 (3061 - 3080, productiegroep nr. 110)

De eerste locomotieven van dit type werden gebouwd van april tot en met augustus van het jaar 1891 als overgangs-breedspoorlocomotieven met asindeling 1 A 1. De locs met de nummers 3021 t/m 3028 reden als zodanig het breedspoortijdperk uit totdat in mei 1892 het doek voor de breedspoorwegen definitief viel. Een vervolgserie van 22 locomotieven werd als 1 A 1 normaalspoorlocomotief gebouwd van eind 1891 tot begin 1892 met nummer 3001 t/m 3020, 3029 en 3030. Tevens werden de overgangs-breedspoorlocs met nummer 3021 t/m 3028 omgebouwd en geschikt gemaakt voor normaalspoor.

Vanwege de grote drijfwielen met een middellijn van 2,35m was men genoodzaakt de diameter van de ketel te beperken tot slechts 1,3m wat tot gevolg had alleen door te kiezen voor een grotere lengte van de ketel het benodigde verwarmd oppervlak en stoomproductie kon worden gehaald. Mede door deze lange ketels was de vooras zwaar belast en veroorzaakte dit onbalans bij hogere snelheden. Helaas veroorzaakte dit probleem op 16 september 1893 een ongeluk in de tunnel van Box waarbij de trein ontspoorde. Dit was het gevolg van een gebroken vooras van loc 3021 genaamd 'Wigmore Castle'. Daarop besloot men dit type loc om te bouwen. Van maart t/m december 1894 werden tot dan toe alle 30 locomotieven voorzien van een aan de voorkant verlengd frame om daaronder ruimte te bieden aan een twee assig loopstel en ontstond de asindeling 2' A 1 oftewel 4-2-2. Gelijktijdig paste men een nieuw cilinderblok toe die tevens de cilinderdiameter reduceerde van 508mm naar 483mm wat tot gevolg had dat de trekkracht daalde van 6400 kg naar 5530 kg. De veren van de achterloopas werden in eerste instantie als ondervering gelaten, echter in de daaropvolgende jaren 1895 tot 1897 veranderde men dit in een bovenliggende vering zodat deze boven de frameplaten uitkwam. Terwijl loc 3021 'Wigmore Castle' werd omgebouwd rolde de eerste echte nieuweling met asindeling 4-2-2 loc 3031 genaamd 'Achilles' uit de fabriekshal. Officieel werden ze op dat moment dan ook bekendgemaakt als de 3031 Achilles klasse, echter werden de locs van dit type ook regelmatig als 3001 klasse of 'Dean Singles' aangeduid.

 Inzetgebied.

 Dit type loc was oorspronkelijk gebouwd om te worden ingezet in het westen van Engeland als trekkracht voor expresstreinen tussen Londen en Newton Abbot via Bristol en vormde een dominant beeld op deze lijn gedurende verscheidene jaren. Helaas met het toenemen van de treingewichten rondom deze eeuwwisseling en de toenemende inzet van de succesvollere 2' B locomotieven nam de bruikbaarheid af en raakte dit type regelmatig uit de ban totdat een groter draaischijf was geïnstalleerd bij het locdepot Stafford Road van Wolverhampton. Vanaf dat moment werden ze ingezet vanaf Paddington naar Birmingham en Wolverhampton. Tevens werden ze ook ingezet op de lijnen Worcester naar Oxford en Bristol naar Taunton.

Het doek viel al snel voor deze loc met name als deze geen verbeterde vuurkist had. De laatste loc werd reeds in 1915 afgevoerd.

Het model.

De model uitvoering van deze loc zal worden gebouwd in zijn geheel van toegeleverde tekeningen of met behulp van het bouwpakket van Scorpio.

De bijbehorende wielen zullen afkomstig zijn van AGH (Alan Harris) en gestreefd wordt om het model uit te voeren met een ABC-Gears aandrijving met Maxon motor waarbij de ontwikkeling in nauwe samenwerking met Brian Clapperton zal zijn temeer ook Brian zelf een 'Dean Single' wil gaan bouwen. (van het merk Scorpio)

Het is namelijk de bedoeling het binnen liggende drijfwerk geheel werkend uit te beelden en tevens de drijfas inderdaad als aangedreven as uit te voeren. Dit zal niet eenvoudig zijn om te bouwen. Het voorbeeld dat is gekozen heeft nummer 3063 en is genaamd 'Duke of York' ingezet in juni 1897 en uit dienst genomen in januari 1912.

Hier de echte 'Duke of York'

 

 

 

 

 

 

 

Hierbij de eerste foto's van de in aanbouw zijnde tender.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  • Schaal 1:43,5  Scale 7.
  • Bouwpakket Scorpio of evt. zelfbouw.
  • Materiaal: nikkelzilver, messing, messing gietdelen en wit metalendelen.
  • Aandrijving ABC-Gears.
  • Motor Maxon.
  • Wielen AGH (Alan Harris)
  • Bouwer AS.
  • Informatie op donderdag 16 september 2010 door CdJ bijgewerkt.