DB  Kö I

 

Informatie over het prototype.

Dit type locomotief werd op vele plaatsen bij de Duitse spoorwegen gebruikt. Het is een kleine machine waarmee men licht rangeer bewegingen kon uitvoeren en toch ook nog droog stond.

Hier de beschrijving van het gebouwde model van de  DB Kö I.

Het gebruikte bouwpakket was een bouwset actie van SpurNull.de. Nu niet meer leverbaar.

Frame.

Het frame is opgebouwd uit diverse messing onderdelen om nu het geheel zuiver uitgelijnd te krijgen is het handig om de delen met klemmen bij elkaar te houden en door een as gat een lange staaf te steken en het geheel op mm papier neer te zetten. Als het frame scheef is dan zal de lange staaf aan het uiteinde behoorlijk afwijken van de lijnen op het mm papier.

 

 

 

Aandrijving I

De aandrijving is gerealiseerd met een worm en tandwiel overbrenging. De worm en het eerste tandwiel zijn van staal en messing de volg tandwielen zijn van nylon. In het bouwpakket zit een stukje messing pijp om de afstand bussen te maken. Zelf heb ik de afstandbussen gedraaid uit staal en netjes op maat afgestoken. Te zien is dat de wielen op volgens de Proto 45 standaard zijn geprofileerd.

 

 

Aandrijving II.

Beide assen zijn aangedreven dit houdt in dat er behoorlijk wat tandwielen in het frame zijn ondergebracht om dit tot stand te brengen. De zelfgemaakte afstandbussen zijn hier duidelijk te zien. De assen zijn enigszins bewegelijk in het frame geplaatst. Geen compensatie of vering is toegepast.

 

 

 

Afdraaien van de wielen.

Omdat er gekozen is om de wielen volgens de Proto 45 standaard uit te voeren zijn de bijgeleverde Slater's  wielen geprofileerd volgens deze norm. Om dit te bereiken zijn de wielen wat dunner gedraaid en de flenzen met de S7 profiel beitel in de juiste vorm gebracht. Dit is een leuk draai klusje.

 

 

 

 

Aandrijving details.

Hier een wat gedetailleerde foto  van de aandrijving en de tandwiel overbrenging tussen de assen. Het past allemaal precies in de toch wel kleine ruimte.

 

 

 

 

 

 

Aandrijving III.

De motor past precies tussen de frame platen. De assen waar de tandwielen omheen draaien zijn geborgd door zegeborg ringetjes. je moet dan wel kleine sleufjes maken in de stalen asjes. Er was zelfs nog ruimte voor een vliegwiel op de motor as. Het juist afstellen van de worm op het tandwiel is een precies werkje.

 

 

 

Afdichting aandrijving.

Aan de onderkant wordt het frame afgedicht door een dekseltje waarin voor de grote tandwielen een soort van wielkasten gemaakt zijn. De remblokken zijn ook aan dit dekseltje gemonteerd. Moet hier nog gebeuren.

 

 

 

 

 

Het dak.

Om het dak afneembaar te maken is een oplossing bedacht met een klem plaatjes en een schroef verbinding welke verstopt zit in de koplamp.

 

 

 

 

 

 

Detaillering onderdelen.

Enkele onderdelen zijn apart aangeschaft om het locomotiefje nog meer gedetailleerd te maken. Hier de lagers en de rangeerhandgrepen. Deze onderdelen komen van Fa.Schnellenkamp.

 

 

 

 

 

Aslagers.

De bij het bouwpakket geleverde aslager imitaties van messing plaat was niet veel. Deze zijn vervangen door gegoten exemplaren.

 

 

 

 

 

 

Motorhuif I.

De motorhuif heeft van die typische trapeziumvormige afsluitdeksels. Duidelijk is het aslager te zien en de rangeerhandgreep dit is ook een extra aangeschaft onderdeel. De lampen zijn opgebouwd uit ets delen welke bij het bouwpakket zaten.

 

 

 

 

 

Motorhuif II.

De lucht inlaat voor de radiator moet worden samengesteld uit verschillende delen het past allemaal goed. Duidelijk de buffers en de lampen.

 

 

 

 

 

 

Complete locomotiefje.

Het complete locomotiefje nu nog ongespoten maar wel helemaal gebouwd.

 

 

 

 

 

 

 

In de primer.

Na schoonmaken en ontvetten in het ultrasone reinigingsbad kan de primer worden aangebracht.

 

 

 

 

 

 

 

Kleurstelling.

Gekozen is om de zwarte uitvoering te maken. Hier voor is de matte zwarte verf van Tamiya gebruikt. Het locomotiefje maakt haar eerste meters op de proefbaan. De lantaarns zijn niet verlicht de witte binnenkanten zijn op de draaibank gemaakte kunststof inzet stukjes welke de reflectoren nabootsen.

 

 

 

 

Achterzijde locomotiefje.

Aan de achterzijde van de cabine zijn ook drie lantaarns aanwezig gemaakt volgens het zelfde principe als de voor lantaarns. Bij de foto van het dak werd vermeld dat dit vastgezet werd d.m.v een schroef in een lantaarn. De truck is dat Het schroefje zit verborgen achter het kunststof inzetje van de bovenste lantaarn. Je moet het maar weten. Oplossing is bedacht door een slim lid van de Blokpost-Nul groep.

 

 

Aan de slag.

Een locomotief moet werken daarom is ze hier aan de slag op het emplacement van Andoversford.

 

 

 

 

 

 

 

Vergelijking.

Voor de grap hier een vergelijking tussen de locomotiefjes in de verhouding 1:45 en 1:87. Het blijven kleine machinetjes.

 

 

 

 

 

 

Stroomafname en DCC.

De Kö I is voorzien van een kleine Lenz decoder zodat het locomotiefje mee kan doen in het DCC geweld. Tussen de frameplaten is nog wat ruimte gevonden om het decodertje te plaatsen. De stroomafname is gerealiseerd door aan beide zijden een veer op de wielen te laten drukken met als prettige bijkomstigheid dat het locomotiefje ook nog een beetje veert dit komt de rijeigenschappen ten goede.

Samengevat een leuk bouwpakket om te bouwen en met eigen inbreng een goed lopende locomotief van te maken.

 

 
  • Schaal 1:45
  • Wielen Proto45 standaard
  • Spoorwijdte 32,0mm
  • Maatschappij: DB
  • Nummer: Kö 0206
  • Bouwpakket: Bouwset actie van SpurNull.de
  • Materiaal: messing
  • Detail onderdelen: Fa. Schnellenkamp
  • Decoder: Lenz DCC
  • Gewicht:220 gr.
  • Lengte: 120 mm.
  • Waardering bouwpakket: 8,0
  • Model is gebouwd door Cor de Jong
  • Foto's model © CdJ
  • Informatie op zondag 30 januari 2011 door CdJ bijgewerkt.