Broad Gauge G.W.R  3504  2-4-0T  "3501" Class convertible

Tank engine.

 

Historie van deze locomotieven.

Van deze machine zijn er in totaal 10 gebouwd in de periode 1885 - 1892. Ze zijn door de Great Western Railway zelf gebouwd. De serie was genummerd 3501 - 3510 . Cilinder afmetingen 17inch x 26 inch, Drijfwielen 5ft 1 inch, Loopwielen 3ft 6 inch. De locomotieven zijn als zgn."convertibles" gebouwd. Dit hield in dat ze na de grote conversie omgebouwd konden worden naar normaalspoor. Gebouwd voor de diensten op de South Devon banks ten westen van Newton Abbot. Oorspronkelijk bedoeld voor express treinen, maar werden ook ingezet voor wat minder belangrijke diensten. Een aantal machines van deze serie werden omgebouwd naar locomotieven voorzien van een tender. Dit betrof de nummers 3501 - 3502 - 3505 - 3507 en 3508. Deze ombouw vond plaats in 1890. De 3504 bleef tot aan het einde van het breedspoor tijdperk in zijn oorspronkelijke vorm rijden. Werd als breedspoor locomotief uit dienst genomen in mei 1892. Daarna volgde ombouw naar normaalspoor.

GWR 3501.

 

 

 

 

 

 

 

 

GWR 3504.

De GWR 3504 is het protype welke we als voorbeeld hebben genomen voor het te bouwen model.

Hier de linkerkant van de machine.

 

 

 

 

GWR 3504.

Rechterkant van de 3504.

 

 

 

 

 

De constructie van het model.

Het model gaat worden gebouwd uit het bouwpakket welke is samen gesteld en  geleverd door de Broad Gauge Society. Het bouwpakket bestaat uit messing, nikkelzilver en wit metalen onderdelen. De wielen voor deze locomotief zijn speciaal door Slater's Plasticard gemaakt voor de BGS volgens de Scale Seven Standard. En voor een meerprijs meegeleverd met het bouwpakket. De aandrijving moet nog apart worden aan geschaft. Voor de aandrijving is gekozen voor een ABC gears met een Maxon motor. Voor de stroomafname is gekozen voor het "Split Axle " systeem. Wel weer een uitdaging maar leuk om in deze locomotief aan te brengen. 

Het bouwen van het model is hieronder  te volgen.

Drijfwielen.

De drijf en loopwielen zijn geproduceerd door Slater´s Plasticard in opdracht van de BGS. Mooie uitvoering met Scale Seven profiel en op schaal krukpennen. Niet het bekende boutje en moertje van Slater´s Plasticard maar een stalen gedraaide krukpen met een GWR model van de moer.

 

 

 

Messing gietwerk.

Al de detail onderdelen zijn van messing gietwerk ontworpen en geproduceerd door Laurie Griffin.

Alleen de gereedschap kisten zijn van pewter.

 

 

 

 

Ketelfront.

Het ketelfront is ook van messing gietwerk gemaakt.

 

 

 

 

 

 

Frame platen.

Het frame wordt opgebouwd uit nikkelzilveren onderdelen. De frame platen zijn stevig en zorgen er voor dat het een robuust geheel wordt.

 

 

 

 

 

Geïsoleerde lagergeleiders.

De locomotief gaat gebouwd worden met het zgn. "Split axle" systeem. In het Nederlands elektrisch gescheiden ashelften. Dit wil zeggen dat de stroomafname geschied via de lagers. Om dit te kunnen bereiken moeten de assen elektrisch gescheiden worden d.m.v van een tweedeling van de as waarbij de scheiding geïsoleerd is. De wielbanden van de wielen worden elektrisch verbonden met zo'n as deel.

 

Buitenzijde frame.

De geïsoleerde lagergeleiders zijn van het fabricaat Slater's en bedoeld om aan het frame te lijmen. Deze methode volg ik niet. Op de locatie waar Slater's imitatie bouten heeft aangebracht worden gaatjes van 0,9 mm geboord. In het frame worden gaatjes van 0,8 mm geboord. De lager geleider word dan gemonteerd met 6 stuks M 0.8 boutjes en moetjes met een zeskante kop. Je kunt dan ook nog het lager een beetje verstellen om een soepele loop te krijgen. En het staat ook veel beter die mooie boutkoppen.

Buitenzijde frameplaat.

Ziet er fraai uit met de zeskante boutjes. Dit is de lagering voor de drijfwielen.

 

 

 

 

 

 

Binnenkant frameplaat.

De boutjes zijn nog niet ingekort. Als het complete frame samengesteld is worden de lagergeleiders definitief gemonteerd en de boutjes op lengte gebracht. De veertjes welke zorgen voor de vering van de assen worden later gemonteerd anders zijn de verdwenen voor dat je het in de gaten hebt. De lagerblokken worden elektrisch met elkaar verbonden en zorgen zo voor een wrijvingsloze stroom afname. Er worden geen power pick-ups gemonteerd welke op de wielbanden drukken. Dit komt het soepele rijden van de locomotief ten goede. Ook het loopwiel wordt voorzien van dezelfde constructie de locomotief is immers een 2-4-0 T.

Gescheiden ashelften.

Voor de loopwielen is de as verbouwd naar een elektrisch gescheiden as. De as wordt doormidden gezaagd. Op de draaibank worden de zaagvlakken netjes afgevlakt. Met een centerboor het center van een ashelft geboord. Hierna in dezelfde opspanning in de ashelft een gat geboord van rond 2.80 mm 15.0 mm diep. Dit wordt ook voor de andere ashelft gedaan. Uiteraard geschieden deze bewerkingen op mijn onvolprezen Optimum draaibank. Als verbinding tussen de beide ashelften komt een rond 2.00 mm stalen as welke geïsoleerd wordt met krimpkous. In dit geval 3 stukjes 2 maal aan de aseinden en 1 stukje in het midden. Na verwarming trekt het krimpkous strak om de 2.00mm as. De afmeting wordt na het krimpen rond 2.80 mm . In het midden tussen de beide ashelften komt een kunststofring met een gat van 2.80 en een buiten diameter gelijk aan de as. Dikte van de ring is 1.00 mm. In een kunststof staf wordt op de draaibank eerst in de lengte een gat geboord van 2.80 mm hierna steken we een ring af met een dikte van 1.00 mm. Als we deze onderdelen in elkaar schuiven controleren we of worden de afstand tussen de buitenzijden van de as nog gelijk is aan de maat voordat we de as halveerden. Nadat de onderdelen schoon gemaakt zijn lijmen we de binnenas met 2 componenten lijm in de beide ashelften. Controleren de kwartering en de elektrische scheiding als alles in orde is dan laten we het geheel in een machine klem uitharden.  Dit is mijn bedachte procedure voor een eenvoudige as. Als we een drijfas met krukwangen moeten uitvoeren met een elektrische scheiding van de ashelften dan wordt het een complexere methode.

Complete loopas.

Loop as compleet met elektrisch gescheiden ashelften. De stroom afnamen gaat nu via de lagerblokken. De wielband word met onzichtbaar aan de binnenkant elektrisch verbonden met de ashelft waar het wiel op gemonteerd is.

 

 

 

 

Complete aandrijfas achter.

De achterste drijfas is in 3 elektrisch gescheiden delen gewijzigd. Op het midden deel komen de twee lagers van de ABC Gears vertragingskast plus exact in het midden het tandwiel. De linker en rechter kant van de as worden elektrisch verbonden met de linker en rechter wielband.

 

 

 

Frame.

Op deze foto is te zien dat het frame al begint te vorderen. Voordat we de tussen platen gaan monteren waardoor het frame zijn stijfheid krijgt, gaan we eerst de binnenliggende drijfstangen en stoomverdeling samenstellen. We kunnen hiervoor de Martin Finney set gebruiken die hij levert voor de "Stella Class". De "Stella Class" is de latere van breedspoor naar normaalspoor omgebouwde uitvoering van de "3501 Class". Als we de maatvoering weten van de krukwangen op de middelste drijfas dan kunnen we ook deze as gaan delen zodanig dat de binnenliggende mechaniek elektrisch gescheiden blijft van de rest van de as. Leuk zo'n "Split Axle" systeem in de locomotief bouwen je moet goed vooruit denken hoe je de constructie gaat uitvoeren. Bij de normale en gangbare stroomafname met stiften of veertjes kun je altijd op het laatste moment nog iets in bouwen

Het begint wat te worden.

Langzaam begint het op een locomotief te lijken. De voetplaat is voorzien van de waterkasten en het front plus zijkanten van de stookplaat. Het eerste deel van de ketel is gerold en samen gesoldeerd.

 

 

 

 

De locomotief begint vorm te krijgen.

De kolenbunker is ook gereed lastige klus om de gebogen vormen in het verticale en horizontale vlak te krijgen. Met buigen en in vorm kloppen met een kleine plastic hamer is het in orde gekomen.

 

 

 

 

Front zijde van de locomotief.

Er komen steeds meer details op de machine langzaam komt het model to leven. Op deze foto is duidelijk te zien dat de machine compleet uit nikkelzilver etswerk is op gebouwd.

 

 

 

 

Details toegevoegd.

Nu worden de details worden gemonteerd, lantaarnijzers, loopwiel vering en aspotten, rookkastdeur, handraildragers, waterkastdeksels, buffers, fluiten, enz.

 

 

 

 

Remwerk aangebracht.

Het remwerk is aangebracht. Om de locomotief eenvoudig te kunnen demonteren als deze gespoten moet worden is het remwerk d.m.v kleine zeskant boutjes en moertjes M1.0 en M 0.8 gemonteerd. Ziet er ook beter uit dan de voorgestelde montage d.m.v. solderen.

 

 

 

Onderdelen koppelingen.

 Op de details is gelet zo zijn de juiste Dean buffers gebruikt van Slater's en voor de koppelingen GWR locomotief koppeling van CPL. Deze koppelingen zijn bouwpakketten en dan moet je aan de slag met het tappen van Engelse schroefdraad BA12, tapjes heb ik gelukkig ooit eens aangeschaft dus na een uurtje had ik een set fraaie G.W.R koppelingen.

 

 

Kleurstelling van de locomotief.

Het frame aan de binnenzijde Chinese Red, frame en wielen  Indian red, de ketel enz. G.W.R pre 1928 Green, rookkast zwart.

Belettering.

Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft de locomotief alleen twee nummerplaten elk aan weerzijden van de cabine. Ook is er een fabrieksplaat aanwezig waar deze precies is aangebracht weet ik nog niet. In de cabine zit aan de linkerzijde een waarschuwings plaat "Caution plate".

Wordt vervolgd CdJ.

 
  • Schaal 1:43½
  • ScaleSeven standard
  • Spoorwijdte: 49.2mm
  • Periode 1885-1892
  • Registratienummer: 3504
  • Bouwpakket geleverd door Broad Gauge Society
  • Materiaal: messing, nikkelzilver en wit metalen onderdelen.
  • Drijfwielen - Slater's 5'-0" Dia Driving Wheel 16 Spoke; 10" throw; IL BGS7860
  • Loopwielen - Slater's 3'- 6" Dia. Trailing Wheel 10 Spoke BGS7842
  • Hornblocks - Slater's 7960C
  • Buffers: Slater's GWR Dean Tapered engine buffers.
  • Koppelingen: CPL artnr CPL26
  • Krukpennen GWR uitvoering:
  • Boutjes en moertjes M0.8 : Fa. Knupfer  Duitsland.
  • Motor en gearbox: ABC gears met een 30:1 overbrenging en uitgerust een Maxon motor.
  • Inside motion: Laurie Griffin.
  • Digitale decoder Lenz of ESU
  • Verf: Chinese Red Railmatch
  • Verf: Indian Red Railmatch
  • Verf: G.W.R pre 1928 Green Railmatch
  • Nummer platen:
  • Caution plaat: CPL
  • Gewicht: nnb
  • Model wordt gebouwd door Cor de Jong
  • Copyright modelfoto's: Cor de Jong
  • Beoordeling bouwpakket: nnb
  • Bron foto's prototype: Broad Gauge Locomotives by Geof Sheppard.
  • Bron tekst: Beschrijving bij bouwpakket Broad Gauge Society
  • Informatie op zondag 26 juli 2020 door CdJ bijgewerkt.