NS GLy 44594 2 assige open kolenwagen in de onberemde uitvoering Epoche IIb.

Schaal 1:32 finescale.

 

Ombouwproject om te komen tot een NS GLy onberemde kolenwagen Epoche IIb.

Voorbeeld.

Omstreeks 1910 waren in Limburg diverse kolenmijnen in productie gekomen en de Staatsspoorwegen dienden er snel kolenwagens erbij te hebben. Van der Zypen & Charlier kon deze wagens vlot leveren, want deze fabrikant bouwde ook al kolenwagens voor andere Duitse en Belgische spoorwegmaatschappijen. Het waren relatief korte wagens met een laadvermogen van 15 ton, zij hadden geklonken metalen wanden met aan elke kant in het midden twee deurtjes voor het lossen. Er kwamen 625 onberemde en 376 beremde uitvoeringen in dienst. Ook bij deze wagens waren de kopschotten scharnierend opgehangen, zodat de naar buiten konden bewegen en eventueel uitgenomen konden worden. Aan de kant waar het remmerhuis zat vast de kopwand wel vast aan de bak verbonden. De hele wagen bestond uit plaatwerk, dat voor de stevigheid ruitvormig gebombeerd was. Na de Tweede Wereldoorlog werden de overbleven wagens opgeknapt en werden met nieuwe assen en veren uitgerust. Het draagvermogen was hierbij vergroot naar 17,5 ton. Deze kolenwagens hebben dienst gedaan vanaf 1911 tot ongeveer 1955. In 1954 waren er nog 22 zonder rem en 9 met remstand aanwezig! Bij de NS waren zij genummerd 44001 - 44624

1:32 Model.

Beschrijving van de ombouw van een DB open kolenwagen naar een NS GLy in onberemde uitvoering zoals ze in 1930 -1940 rondreden. Als basis wordt een DB wagon van Muschalek gebruikt. Deze wagons zijn hier en daar nog wel te koop als bouwpakket of compleet. Muschalek bestaat overigens niet meer als leverancier.  De radstand is 3.00 meter correct voor de NS GLy.

Basis wagen.

Als basis voor het NS GLy model wordt een DB wagon gebruikt. Dit model is ooit geleverd door Muschalek (een firma die niet meer bestaat) als bouwpakket. Deze wagon heeft de juiste radstand van 3.00 mtr. De basiswagen wordt helemaal gestript en opnieuw opgebouwd. De steunen onder de bak worden vervangen door nieuw gefreesde modellen welke open zijn zoals het voorbeeld. Met de onvolprezen Dremel worden de massieve steunen verwijderd. De kunststof remslangen en remleiding worden verwijderd en vervangen door metalen exemplaren van het merk Dingler. De remleiding kan gewoon messing of metaal worden van 1,5 mm rond. De grove NEM wielen worden vervangen door finescale Slater's Plasticard spaakwielen incl. de ASdesign assen. Nadat de bak gemodificeerd is kan deze worden behandeld en antracietgrijs (RAL 7016) worden gespoten. Het onderstel wordt zwart gespoten. Hierna kan de opbouw weer plaatsvinden. De NS opschriften worden zijn niet in de handel beschikbaar. Als basis voor de belettering is door Edwin Poppelaars een tekeningen set beschikbaar gesteld. Deze tekeningen hebben we verschaald naar 1:32 en laten de opschriften als decals afdrukken bij een firma die daarin is gespecialiseerd.

Baksteun type 1.

Dit type baksteun is voor onder de deurstijlen. Totaal 4 stuks 2 x links en 2 x rechts. 3D ontworpen en CNC gefreesd uit perspex dit materiaal is goed te frezen en dunne randen blijven strak en sterk.

 

 

 

 

 

Baksteun type 2.

Dit type baksteun komt onder de zijkanten van de bak 4 x links en 4 x rechts. 3D ontworpen en CNC gefreesd uit perspex dit materiaal is goed te frezen en dunne randen blijven strak en sterk.

 

 

 

 

Gefreesde baksteunen.

De baksteunen 10 in totaal zijn gefreesd uit 1.9 mm perspex nu nog wit maar na schoonmaken en ontvetten worden deze zwart gespoten.

 

 

 

 

 

Messing lagerbus.

Om de assen beter te laten lopen zijn de kunststof lagerbussen vervangen door messing lagerbussen. Klein klusje op de draaibank.

 

 

 

 

 

 

Het begint wat te worden.

De oude DB opschriften zijn  verwijderd en de bak is RAL 7016 gespoten. Ook zijn de baksteunen gemonteerd. De assen met finescale Slater's Plasticard wielen zijn gemonteerd. Nu ziet het er al anders uit.

 

 

Baksteunen.

De baksteunen zijn gemonteerd en passen precies in de langsdragers. Dit is een hele verbetering ten opzichte van de oude uitvoering. Deze baksteunen zijn ook als complete set op bestelling verkijgbaar bij Cor de Jong.

 

 

 

 

Samen met zijn DRG broertje.

De NS GLy is nog niet klaar maar even op de foto met het DRG broertje.

 

 

 

 

 

 

Eerste belettering aangebracht.

Na wat gedoe is het gelukt om de juiste belettering te laten printen voor de NS GLy. Nog niet compleet want we hadden wat over het hoofd gezien bij het maken van de PDF file. Is opgelost en aangepast.

 

 

 

 

Details onderzijde.

Voluutveer en luchtleiding.

 

 

 

 

 

 

 

Onderzijde compleet.

De onderzijde heeft niet veel details omdat de wagen onberemd is. Wel is de trekinrichting naar de schroefkoppelingen met voluutveer aangebracht. En de doorlopende luchtleiding naar de luchtslangen en koppelingen. Niet veel details maar ze horen er te zitten.

 

 

 

NS GLy compleet.

Wagon hier nu compleet af met de juiste belettering. Leuke ervaring om van een DB O wagen een Epoche IIb NS GLy te maken.

 

 
  • Schaal: 1:32
  • Standaard: finescale
  • Periode: NS periode IIb
  • Registratie nummer: NS 44594
  • Spoorwijdte: 45mm finescale
  • Basis wagon: Kunststof bouwpakket Muschalek.
  • Wielen: Slater's Plasticard.
  • Assen: ASdesign
  • Remslangen: Dingler artnr: 35007
  • Schroefkoppelingen: Dingler artnr: 350032
  • Vrachtbrieven kastje messing uitvoering : Dingler artnr: 201005
  • Remleiding: Messing 1.5mm rond
  • Voluutveer: Kunststof uitvoering Spur 1 Werkstatt artnr: nnb
  • Lagerbussen: Messing eigen fabrikaat
  • Baksteunen: Perspex  CNC gefreesd eigen fabrikaat en ontwerp.
  • Opschriften: Ontwerp Edwin Poppelaars.
  • Opschriften: Advies Tom Erwich.
  • Afdrukken opschriften bij de Decalwinkel Apeldoorn
  • Kleur bovenbouw: RAL 7016 (Antracietgrijs) Humbrol 67 (tank grey) of Vallejo no. 71.115 (blue grey)
  • Kleur frame: Zwart
  • Gewicht:203 gram.
  • Model is gebouwd door CdJ.
  • Project afgesloten op:20180505
  • Foto's gemaakt door en eigendom van CdJ.
  • De baksteunen voor de ombouw van een Muschalek wagon zijn op bestelling verkrijgbaar bij Cor de Jong
  • Informatie op dinsdag 21 augustus 2018 door CdJ bijgewerkt.