DRG "Rollbockgrube" voor "Kupferzell"

Schaal 1:32

 

Beschrijving van de bouw van een DRG 1930 "Rollbockgrube" voor het station "Kupferzell". Gekozen is voor de constructie waar de wagons via een verhoogd spoor op de "Rollbocken" geladen kunnen worden. Er zijn vele voorbeelden hoe dit in de werkelijkheid opgelost werd. De constructies zijn eigenlijk op de voorkomende situatie aangepast. Het principe is wel het zelfde de "Rollbocken" bevinden zich onder de normaalspoor wagons en door de vorm van het laadspoor zakken de normaalspoorwagens per as op de "Rollbocken".

In model moet je wat creatiefs bedenken omdat de ashouders van de "Rollbocken" altijd omhoog staan dit wijkt af van de werkelijkheid want daar worden de ashouders neergeklapt en tijdens het plaatsen van de normaalspoorwagons op de "Rollbocken" omhoog geklapt. Voor de rangeerders een gevaarlijk werkje. In model is dat niet eenvoudig. Er zijn een aantal mogelijkheden om dit in model op te lossen deze zijn te vinden op het internet. Zelf heb ik voor gekozen om de "Rollbocken" te laten zoals ze zijn geleverd door KM1 en een constructie bedacht waar een dummy wagentje de "Rollbocken" naar voren duwt en zo in de juiste positie onder de normaalspoorwagen geplaatst worden. Door middel van een kabel wordt de rolbokezel ( zo heb ik het wagentje maar genoemd)  naar voren getrokken de "Rollbocken" voor zich uitduwend. De rolbokezel rijdt terug als de kabel weer afgewikkeld wordt. Dit heb ik bereikt door een contra gewicht onder de tafel. Eenvoudig en doeltreffend. De kabels aan weerzijde van de rolbokezel blijven zo altijd strak gespannen. Het opwikkelen van de trekkende kabel gebeurt d.m.v een elektromotor met een zeer grote vertraging. Op de as van de vertragingskast komt een winch waarop de kabel gewikkeld word. Werd vroeger ook gebruikt om wagons te verplaatsen is dus nog redelijk authentiek.

"Rollbockgrube" in aanbouw.

Op de "Kupferzell"spoorweg is plaats gemaakt om een "Rollbockgrube" te bouwen en functioneel te maken. Het is een leuk proces om normaalspoorwagons op "Rollbocken" te laden en zo te transporteren op het 750mm smalspoornet.

 

 

 

Aansluiting op het normaalspoor net.

Hier de constructie waar het normaalspoornet aansluit op het smalspoornet.

 

 

 

 

 

"Rollbocken" tussen het normaalspoor.

De te laden "Rollbocken" staan tussen het verhoogde normaalspoor.

 

 

 

 

 

 

Normaaalspoorwagens boven de "Rollbocken".

De normaalspoor wagens staan boven de "Rollbocken" en zullen langzaam naar het dalende gedeelte worden geduwd. Belangrijk is nu de positie van de "Rollbock"waar de eerste as van de normaalspoorwagen op komt te rusten.

 

 

 

Rolbokezel.

Ik heb voor de oplossing gekozen om de "Rollbocken" d.m.v van een klein zelfgebouwd wagentje naar de juiste positie te drukken. Ik heb het wagentje de rolbokezel genoemd. Aan de voorkant een bufferblok welke tegen de buffer van de "Rollbock" aankomt. Aan beide  zijden een oogconstructie waaraan de kabels zijn bevestigd. De wielen van de rolbokezel zijn kleine rollagers met een opstaande rand. Ik heb deze d.m.v kunststof bussen en ringen moeten isoleren van het frame. Leuk weer wat draaiwerk. Alles komt uit mijn voorraad niet weggegooide opgespaarde onderdelen.

Kabelgeleiding.

Om de kabel waarmee de rolbokezel naar voren wordt getrokken naar de zijkant te geleiden waar de winch staat is er met wat freeswerk een constructie gemaakt waarmee de kabel van het midden van het smalspoor 90grd afgebogen wordt en onder de rails door naar de winch. Moet nog gemonteerd en gespoten worden maar het begin is er.

 

 

Begin van het smalspoor.

Aan het begin van het 750mm smalspoor is ook een geleiderol geplaatst welke de kabel aan de achterkant van de rolbokezel geleidt naar het contragewicht onder de tafel.

 

 

 

 

Rolbokezel.

De rolbokezel achter de laatste "Rollbock" de rolbokezel wordt voortbewogen door een elektromotor met een grote vertragingskast. De motor is eenvoudig met een drukknoppen te bedienen. Er komen geen complexe schakelingen of ander spul aan te pas. Gewoon simpel.

 

 

 

Zover zijn we nu gekomen met de "Rollbockgrube" voor "Kupferzell" nu afronden en detailleren en testen op de juiste werking.

Wordt vervolgd Cor de Jong.

 
  • Schaal: 1:32
  • Standaard: finescale
  • Periode DRG 1930 Epoche 2b
  • Spoorwijdte: 45mm normaalspoor en 23,5 mm smalspoor.
  • Materiaal : MDF
  • Materiaal rails: Fa. Hosenträger
  • Materiaal helling: stalenstrips uit ruitenwisserbladen.
  • Materiaal geleide wielen voor de kabels "Aero-Naut
  • Materiaal steunen: Acryl CNC gefreesd
  • Materiaal steunen voor geleide wielen: Dun staalplaat CNC gefreesd
  • Kleur constructie: RAL7016  (Pantzergrijs) Humbrol 67
  • Model gebouwd door CdJ.
  • Alle foto's © CdJ.
  • Project afgesloten op:
  • Informatie op zondag 06 mei 2018 door CdJ bijgewerkt.